Thalassa Cruises | Uw Cruisespecialist aan Zee
  • Home
  • Bestemmingen
  • Type Cruise
    • Begeleide cruises
    • Cruises met kleine schepen
    • All inclusive cruises
    • Riviercruises
    • Vanaf Belgie of Nederland
  • Rederijen
    • Celebrity Cruises
    • Costa Cruises
    • CroisiEurope
    • Holland America Line
    • MSC Cruises
    • Norwegian Cruise Line
    • Oceania Cruises
    • Royal Caribbean Int.
    • Seabourn
    • Silversea
    • Star Clippers
    • Alle rederijen
  • Blog
  • Over ons
  • Corona Update

Kiezen voor een garantiehut: Doen of niet?

12/11/2018

 
Garantiehut
Balkonhut op MS Koningsdam © Holland America Line
Wanneer u een cruise reserveert zijn er vrijwel steeds 3 algemene types hutten waaruit u kunt kiezen: binnenhutten, buitenhutten, balkonhutten (de suites laten we voor dit artikel buiten beschouwing). Binnen elk van deze 3 types zal de rederij een verdere opsplitsing maken in diverse categorieën. Een extra ruime buitenhut met panoramische ramen zal vanzelfsprekend tot een hogere categorie behoren dan bv. een standaard buitenhut met een kleiner raam, alhoewel beide hutten onder de algemene categorie van “buitenhutten” vallen. Veel rederijen geven daarnaast ook de mogelijkheid om te kiezen voor een garantiehut. Wat betekent dit?

Een hut op garantiebasis?

Een garantiehut is eerst en vooral geen apart type hut. Er zijn zowel binnenhutten, buitenhutten als balkonhutten op garantiebasis. Het betekent dat de rederij u minimum het algemeen type van hut zal geven waar u voor betaald heeft, gegarandeerd. Hutten op garantiebasis zijn bijna steeds de voordeligste optie binnen hun categorie. Ze zijn daarom de geschikte keuze voor wie het meeste uit zijn budget wil halen. Er zijn echter ook nadelen aan verbonden aan het systeem.

Nadeel: geen keuze qua ligging

Het belangrijkste nadeel is dat u bij een garantiehut niet zelf de ligging van uw hut kan bepalen. Enkele dagen voor vertrek wijst de rederij u een specifieke hut toe. Dit kan vooraan het schip zijn, achteraan, aan stuurboord of aan bakboord, op dek 11 of op dek 2. Het is daardoor mogelijk dat u een hut toegewezen krijgt met een minder gunstige ligging of een hut met een beperkt zicht. Soms krijgen reizigers in garantiehutten ook minder inbegrepen diensten. Dit is afhankelijk van rederij tot rederij. Enkele voorbeelden zijn het drankenpakket of de roomservice die niet inbegrepen is, of het feit dat u geen voorkeur kan doorgeven voor de dinerzitting. Er is echter ook een positieve keerzijde aan de medaille.

Voordeel: kans op een upgrade naar een beter type hut

Wie voor een garantiehut kiest, maakt namelijk ook een kans op een gratis hutupgrade van de rederij. Stel dat u een buitenhut op garantiebasis reserveert. Dan weet u zeker dat u minimum in een buitenhut zult verblijven tijdens uw cruise. Maar als er bv. nog veel onverkochte hutten zijn, dan is het zomaar mogelijk dat de rederij u enkele dagen voor vertrek een gratis upgrade aanbiedt naar een hogere categorie van buitenhut, of misschien zelfs een balkonhut! Dit weet u echter nooit op voorhand, en een upgrade is zeker en vast geen garantie. Maar wie weet, met een tikkeltje geluk…?

Wie kiest beter niet voor een garantiehut?

Heeft u specifieke voorkeuren waar uw hut aan moet voldoen? Bijvoorbeeld een centraal gelegen hut, dicht bij de liften of het restaurant? Of wenst u een rustig gelegen hut, wat verder weg van de publieke ruimtes? Dan neemt u beter geen hut op garantiebasis. Voor een iets hogere prijs heeft u de mogelijkheid om zelf de ligging van uw hut te kiezen. Hierbij kunt u dan optimaal rekening houden met uw specifieke wensen. U weet dan al maanden op voorhand met zekerheid uw hutnummer en de locatie van uw hut op het schip. Zelf de hutten uitkiezen is ook handig wanneer u met vrienden of familieleden reist. U kunt er dan voor zorgen dat alle hutten van het reisgezelschap dicht bij elkaar gelegen zijn.
Voordelen van garantiehutten
+ Meestal iets goedkoper
+ Kans op upgrade naar een betere hut
Nadelen van garantiehutten
- Geen keuze van ligging
- Soms minder inbegrepen diensten
    Foto

    Thalassa Cruises

    ✓ Cruisespecialist
    ✓ Ruim 30 jaar ervaring
    ✓ Kantoor in Oostende
    ✓ Meermaals bekroond


    Contacteer ons

    cruise@thalassa.be
    059 70 87 70

    Vindictivelaan 6
    Oostende

    Nuttige links

    • Begeleide cruises
    • Acties
    • Rederijen
    • Bestemmingen

Over Thalassa Cruises


✓ Bekroonde cruisespecialist
✓ Partner van 24 internationale rederijen
✓ Aangesloten bij Garantiefonds Reizen
✓ Lid van ABTO en CLIA
Erkenningsnummer: 1885 | BE 0427.852.746

    Val niet uit de boot!

    Ontvang 2x per maand het Thalassa Cruise News met cruisenieuws, tips, uitnodigingen en voordelige aanbiedingen.
Schrijf mij in >

Contact


Vindictivelaan 6
8400 Oostende

059 70 87 70
cruise@thalassa.be

Openingsuren


Maandag tot vrijdag
09u30 - 12u30 en 13u30 tot 17u30

Zaterdag en zondag gesloten
Foto
Disclaimer en Privacybeleid