Als je spreekt over iconen van de zee, dan kan je niet voorbij aan de QE2. Gedurende haar carrière van bijna 40 jaar bouwde ze een reputatie op als één van ‘s werelds meest gekende en geliefde passagiersschepen. Ook vandaag nog klinkt haar naam als een klok.
Plan voor een nieuw schip
Het verhaal van de Queen Elizabeth 2, kortweg QE2, start eind de jaren ‘50. Door de komst van goedkopere vluchten tussen Europa en Amerika staat rederij Cunard onder zware druk. Met het vliegtuig kon men immers sneller en goedkoper de Atlantische Oceaan oversteken dan met een schip. Cunard beslist daarom om haar verouderde, verlieslatende schepen te vervangen door een nieuw te bouwen schip. Ondanks de concurrentie van de luchtvaart, wou Cunard nog steeds de trans-Atlantische overtochten aanbieden tussen Southampton en New York. Maar om winstgevender te zijn, zou het nieuwe schip ook cruises gaan maken.
Het verhaal van de Queen Elizabeth 2, kortweg QE2, start eind de jaren ‘50. Door de komst van goedkopere vluchten tussen Europa en Amerika staat rederij Cunard onder zware druk. Met het vliegtuig kon men immers sneller en goedkoper de Atlantische Oceaan oversteken dan met een schip. Cunard beslist daarom om haar verouderde, verlieslatende schepen te vervangen door een nieuw te bouwen schip. Ondanks de concurrentie van de luchtvaart, wou Cunard nog steeds de trans-Atlantische overtochten aanbieden tussen Southampton en New York. Maar om winstgevender te zijn, zou het nieuwe schip ook cruises gaan maken.
Bouw en eerste jaren
Eind december 1964 was de kogel door de kerk en kon de bouw van start gaan in Schotland. Na enkele turbulente jaren, met heel wat vertragingen en problemen, kwam de QE2 officieel in dienst in 1969, ruim twee jaar later dan voorzien. Niemand minder dan de Britse koningin Elizabeth II doopte het schip. De lancering was een succes en gedurende de volgende jaren wisselde de QE2 trans-Atlantische overtochten af met cruises.
Eind december 1964 was de kogel door de kerk en kon de bouw van start gaan in Schotland. Na enkele turbulente jaren, met heel wat vertragingen en problemen, kwam de QE2 officieel in dienst in 1969, ruim twee jaar later dan voorzien. Niemand minder dan de Britse koningin Elizabeth II doopte het schip. De lancering was een succes en gedurende de volgende jaren wisselde de QE2 trans-Atlantische overtochten af met cruises.
Legerdienst
Toen de Falklandoorlog uitbrak in 1982, startte een apart hoofdstuk in de levensloop van de QE2. De Britse overheid eiste het schip namelijk op zodat het troepen kon vervoeren. De luxueuze publieke ruimtes werden omgebouwd tot slaapzalen en buiten op het dek installeerde men twee landingsplaatsen voor helikopters. Na de oorlog hervatte de QE2 opnieuw haar normale activiteiten. Uiteraard gebeurde dat pas nadat alle aanpassingen van het leger terug ongedaan waren gemaakt.
Toen de Falklandoorlog uitbrak in 1982, startte een apart hoofdstuk in de levensloop van de QE2. De Britse overheid eiste het schip namelijk op zodat het troepen kon vervoeren. De luxueuze publieke ruimtes werden omgebouwd tot slaapzalen en buiten op het dek installeerde men twee landingsplaatsen voor helikopters. Na de oorlog hervatte de QE2 opnieuw haar normale activiteiten. Uiteraard gebeurde dat pas nadat alle aanpassingen van het leger terug ongedaan waren gemaakt.
Latere levensloop
Alhoewel de QE2 ondertussen al vele jaren in dienst was, bleef ze steeds met haar tijd meegaan dankzij verschillende renovaties in de jaren ‘80 en ‘90. Begin de jaren 2000 liet ze de trans-Atlantische overtochten definitief vallen en vanaf dan werd ze een voltijds cruiseschip. Ondanks de concurrentie van nieuwere schepen bleef de QE2 liefhebbers charmeren met haar klassieke stijl die deed terugdenken aan de gouden jaren van weleer. In 2007 besliste Cunard toch, wellicht met spijt in het hart, om het iconische schip te verkopen na 39 jaar trouwe dienst. In deze periode legde het schip meer dan 10 miljoen kilometer af en vervoerde het ruim 2,5 miljoen passagiers.
Alhoewel de QE2 ondertussen al vele jaren in dienst was, bleef ze steeds met haar tijd meegaan dankzij verschillende renovaties in de jaren ‘80 en ‘90. Begin de jaren 2000 liet ze de trans-Atlantische overtochten definitief vallen en vanaf dan werd ze een voltijds cruiseschip. Ondanks de concurrentie van nieuwere schepen bleef de QE2 liefhebbers charmeren met haar klassieke stijl die deed terugdenken aan de gouden jaren van weleer. In 2007 besliste Cunard toch, wellicht met spijt in het hart, om het iconische schip te verkopen na 39 jaar trouwe dienst. In deze periode legde het schip meer dan 10 miljoen kilometer af en vervoerde het ruim 2,5 miljoen passagiers.
Verhuis naar Dubai
De koper van de QE2, een investeringsmaatschappij uit Dubai, nam in november 2008 de het schip officieel in ontvangst. De bedoeling was om het om te vormen tot een toeristische trekpleister, met ruimte voor een hotel, museum en shopping. De financiële crisis gooide echter roet in het eten. Jarenlang stelde men de plannen uit was de toekomst van de QE2 een groot vraagteken. Dit leidde tot veel bezorgdheid in Groot-Brittannië, waar men wilde vermijden dat dit legendarische schip zou verloren gaan. In 2018 voerde men de oorspronkelijke plannen toch uit. Na een grondige renovatie opende de QE2 opnieuw haar deuren. Het is nu een luxehotel met restaurants, bars en zalen voor evenementen.
De koper van de QE2, een investeringsmaatschappij uit Dubai, nam in november 2008 de het schip officieel in ontvangst. De bedoeling was om het om te vormen tot een toeristische trekpleister, met ruimte voor een hotel, museum en shopping. De financiële crisis gooide echter roet in het eten. Jarenlang stelde men de plannen uit was de toekomst van de QE2 een groot vraagteken. Dit leidde tot veel bezorgdheid in Groot-Brittannië, waar men wilde vermijden dat dit legendarische schip zou verloren gaan. In 2018 voerde men de oorspronkelijke plannen toch uit. Na een grondige renovatie opende de QE2 opnieuw haar deuren. Het is nu een luxehotel met restaurants, bars en zalen voor evenementen.
Weetjes over de QE2
Sinds 2000 woonde de kranige Amerikaanse tachtiger Beatrice Muller permanent aan boord van het schip. Dit bleef ze doen totdat het schip verkocht werd.
De Queen Elizabeth 2 werd gedoopt door de Britse koningin Elizabeth II. Toch verwijst de naam van het schip niet naar de koningin. De naam verwijst naar een ouder schip van Cunard, de RMS Queen Elizabeth, gebouwd in 1938. Om het onderscheid te maken tussen de twee schepen voegde men een 2 toe aan de naam bij de QE2.
De bouw van het schip kostte 25 miljoen pond. Omgerekend naar vandaag zou dat bedrag meer dan 850 miljoen pond zijn. Daarbovenop werd de QE2 meerdere malen compleet gerenoveerd. Deze vernieuwingen kostten ook telkens vele honderden miljoenen.
De laatste reis van de QE2 was op nauwelijks 36 minuten uitverkocht. De afscheidscruise was een 16-daagse reis van Southampton naar Dubai.
De Queen Elizabeth 2 werd gedoopt door de Britse koningin Elizabeth II. Toch verwijst de naam van het schip niet naar de koningin. De naam verwijst naar een ouder schip van Cunard, de RMS Queen Elizabeth, gebouwd in 1938. Om het onderscheid te maken tussen de twee schepen voegde men een 2 toe aan de naam bij de QE2.
De bouw van het schip kostte 25 miljoen pond. Omgerekend naar vandaag zou dat bedrag meer dan 850 miljoen pond zijn. Daarbovenop werd de QE2 meerdere malen compleet gerenoveerd. Deze vernieuwingen kostten ook telkens vele honderden miljoenen.
De laatste reis van de QE2 was op nauwelijks 36 minuten uitverkocht. De afscheidscruise was een 16-daagse reis van Southampton naar Dubai.
Dank aan Patrick Parez voor het delen van deze collectie foto's genomen aan boord / © Patrick Parez